Nyheter

BMW M2 CS

Av Bavaria Norge
Denne finnes det ikke mange av.

Når BMW lanserer BMW M2 CS (Club Sport)i 2020, blir resultatet intet annet enn et råskinn av en kjøremaskin. BMW M2 CS bygger på sin forgjenger BMW M2 Competition, men blir sprekere med mindre vekt og mer teknikk. Nye BMW M2 CS har alle sportslige egenskaper for racingbanen, men det er også en sportsbil til hverdagsbruk. Med et 390 liters bagasjerom får man plass til en koffert eller to.

Under panseret i karbonforsterket plast (CFRP), med eget luftinntak, sitter en twin-turbo rekkesekser som yter 450 hk, 40 hk mer enn i BMW M2 Competition, og med et dreiemoment på 550 Nm. Kreftene leveres til bakhjulene og bilen er skodd med Michelin Cup-dekk. Med M DCT 7-trinns automatkasse går sprinten fra 0-100 km/t unna på raske 4 sekunder. For de som vil involveres maksimalt i kjøringen, leveres selvsagt BMW M2 CS også med en 6-trinns manuel girkasse. Da gjøres samme øvelse unna på 4,2 sekunder. Med «M Driver’s package» nås toppfarten ved 280 km/t. Lyden fra motoren foredles gjennom et særegent eksosanlegg med to doble enderør i rustfritt stål.

Det adaptive M-understellet, som tidligere var forbeholdt større BMW M-modeller, er standard på nye BMW M2 CS. Det samme er M Sport-bremser med 400 mm skiver fremme og 380 mm skiver bak. Om ønskelig kan BMW M2 CS også leveres med keramiske bremser og aktiv differensial på bakakselen. For første gang produseres også taket på BMW M2 i karbon. Det bidrar til både lavere vekt og lavere tyngdepunkt. Også felgene holder vekten nede: 9x19"-felgene fremme veier kun 9 kilo, mens 10x19"-felgene bak er under 10 kilo.

De mekaniske endringene har fått følge av en rekke nye designelementer. Sør for det særegne panseret finner man frontspoileren i karbon. Speilhusene, diffusoren bak og spoileren på bagasjelokket er også produsert i karbon. Disse detaljene bidrar også til et større marktrykk og bedre aerodynamikk.

Kledd i karbon og alcantara
Interiøret i nye BMW M2 CS preges av karbondetaljer, overflater i alcantara og ikke minst noen helt særegne sportsseter i skinn og alcantara. Røde kontrastsømmer går igjen flere steder i interiøret og de velkjente BMW M-stripene går igjen i både de intergrerte hodestøttene og setebeltene. Om ønskelig leveres også et eget sportsratt i alcantara.

I tråd med BMW CS-filosofien er det gjort flere grep for å spare grep, også i interiøret. Hele midtkonsollen er produsert i karbon, noe som reduserer vekten med 50 prosent sammenliknet med en standard bil. Små CS-logoer i interiøret minner både fører og passasjer på at bilen de sitter i er noe utenom det vanlige.