BMW M5 CS

Av Bavaria Norge
I fotsporene til ikonene BMW M3 CS, BMW M4 CS og BMW M2 CS, følger nå nye BMW M5 CS. Det nye flaggskipet i BMW M5-familien byr på mindre vekt, mer sport, mer luksus, mer eksklusivitet – og den kraftigste motoren i BMW M sin historie.

BMW M5 er en av de mest legendariske BMW M-modellene gjennom tidene. Første generasjon rullet ut på veien tilbake i 1985, og den siste generasjonen hadde sin verdenspremiere høsten 2017. Våren 2018 fulgte BMW M5 Competition, og i fjor sommer fikk begge modellene en solid oppgradering. Nå er tiden straks inne for det nye flaggskipet i den allerede potente BMW M5-familien; BMW M5 CS.

Det er første gang i historien at BMW M5 får bokstavene «CS» i modellbetegnelsen. Det forplikter. BMW M5 CS følger nemlig i fotsporene til ikonene BMW M3 CS, BMW M4 CS og BMW M2 CS.

Et hjerte som banker
Hjertet i BMW M5 CS, den 4,4 liter store V8-motoren, banker ut hele 635 hk. Dreiemomentet er på 750 Nm og turtallet spinner opp til 7 200 omdreininger per minutt. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 3,0 sekunder. Det er 0,3 sekunder raskere enn BMW M5 Competition, og plasserer nye BMW M5 CS i samme territorium som en rekke andre supersportsbiler.

Fortsetter du å holde pedalen flatt, passeres 200 km/t etter 10,4 sekunder – der det tillates. Kreftene finner, som i de andre BMW M5-modellene, veien til underlaget gjennom en 8-trinns automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift – som om ønskelig kan stilles inn til klassisk BMW M-manér med drift på bakhjulene alene. Toppfarten er elektronisk sperret på 305 km/t.

Ytelsen gjenspeiles i design og teknikk
Eksteriøret til nye BMW M5 CS er krydret med en rekke særegne detaljer. Spesielt fremtredende er karbonspoilerne på støtfangeren foran, panseret og rammen rundt grillen, i matt bronsefarget aluminium.

Unike er også de L-formede elementene i frontlyktene som lyser hvitt med kjørelysene på, men som lyser gult når nærlysene eller laser-fjernlysene aktiveres – som en hilsen til GT-racingbilene.

Sett bakfra domineres designen av en hekkspoiler og diffusor i karbon, og de fire enderørene fra sportseksosanlegget i rustfritt stål. Naturlig nok er også lyden fra sportseksosanlegget som musikk i ørene til de med noen ekstra dråper bensin i blodet.

En hilsen til Nürburgring
BMW-fans vil dra kjensel på de fire helt spesielle setene som preger interiøret. Setene finnes nemlig i de nyeste genererasjonene av BMW M3 og BMW M4, og er konstruert for den optimale kombinasjonen av sport og komfort – uten at det går på bekostning av den sportslige opplevelsen, om noen skulle være i tvil.

Entusiaster vil også kjenne igjen omrisset av den legendariske racingbanen Nürburgring i hodestøttene. Både setene og resten av interiøret er drapert i skinn, alcantara, karbon og røde detaljer i kontrast til de sorte flatene. CS-logoen er også plassert synlig flere steder.

BMW M5 CS fra fugleperspektiv.

Mye lettere. Mye sprekere
Nye BMW M5 CS bygger på BMW M5 Competition, men er rundt 70 kg lettere. Den utstrakte bruken av lettvektsmaterialer og finjusterte teknikken bidrar til å spisse kjøreegenskapene ytterligere. Understell og dempersystem, med mer, er ytterligere modifisert for å takle høye hastigheter og gi presis respons på bane, men samtidig bevare de egenskapene som verdsettes i daglig bruk.

Som standard ruller nye BMW M5 CS på de svært sportslige Pirelli P Zero Corsa-banedekkene i dimensjon 275/35 R20 foran og 285/35 R20 bak, montert på felger i henholdsvis 9,5x20" og 10,5x20".

Nye BMW M5 CS kommer også standard med spesifikke M karbonkeramiske bremser. Disse er 23 kg lettere enn de keramiske bremsene på BMW M5 Competition og er en viktig bidragsyter i kampen mot ufjæret og roterende masse, når både tiendeler og komfort teller.

– I en tid hvor vi stadig lanserer nye ladbare modeller, er det fortsatt rom hos BMW for biler som byr på «det lille ekstra», eller «mye av det lille ekstra» som er tilfellet for nye BMW M5 CS. Denne spesialmodellen vil bli produsert i et begrenset antall, så det gjelder å kjenne sin besøkelsestid, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Nye BMW M5 CS lanseres til våren. Norsk pris estimeres til kr. 2 353 700.

Artikler i samme kategori