Nyheter

Helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé

Av Pressemelding fra BMW Group
35 år etter første generasjon ble lansert, kommer nå helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé med et nytt triks i ermet: M xDrive – som fordeler kreftene til fire eller to hjul.

Den helt nye generasjonen BMW M3 Sedan, BMW M3 Competition Sedan, BMW M4 Coupé og BMW M4 Competition Coupé har nettopp fått norsk asfalt under hjulene. Nå utvides straks kvartetten med ytterligere to modeller. Om kort tid kan BMW M3 Competition Sedan og BMW M4 Competition Coupé bestilles med M xDrive firehjulsdrift.

Det innovative firehjulsdriftssystemet M xDrive, som først ble introdusert i siste generasjon BMW M5, kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir. Under normal kjøring føres kreftene til bakhjulene, i typisk BMW M-manér. Når det ikke er mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.

Kjøreglede i flere dimensjoner
Under panseret i begge modellene finner man den turtallsvillige rekkesekseren hvor nåla ikke når det røde feltet i turtelleren før 7200 omdreininger. Med sine 510 hk og et dreiemoment på 650 Nm, gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,5 sekunder for begge modellene med M xDrive. Det er 0,4 sekunder raskere enn ekvivalentene med bakhjulsdrift.

Kombinert med 8-trinns M Steptronic automatgirkassen, gir det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet føreren muligheter for rikholdig kjøreglede, ikke bare på banen, men også under daglig kjøring med varierende kjøreforhold. Systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter og puristene kan nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften.

Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan om ønskelig løftes til 290 km/t med M Driver’s Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience.

Til hverdags og fest
– Helt nye BMW M3 Competition Sedan og BMW M4 Competition Coupé spiller i ligaen med de ypperste kjøremaskiner. Med M xDrive firehjulsdrift utvider vi også noe av bruksmønsteret for norske kjøreforhold. La oss kalle det firehjulsdrift til hverdags og bakhjulsdrift til fest, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Til hverdags er det greit å notere seg at bagasjerommet i BMW M3 Sedan byr på 480 liter, mens bagasjerommet i BMW M4 Coupé rommer 440 liter. I tillegg kan man laste 75 kg på taket.

BMW M3 Sedan og BMW M4 Cupe i spreke grønnfarger

For de mer spesielle anledningene, som en dag med banekjøring, inneholder betjeningssystemet en rekke nye funksjoner som bidrar til å løfte kjøreopplevelsen ytterligere. Med den nye M Traction Control, kan DSC-systemet gjennom ti trinn justeres til sjåførens personlige preferanser og behov. Med M Drift Analyzer, registreres og vurderes kjøringen med egen statistikk for svingmanøvere.

De to nye modellene lanseres i juli. Norske forhandlere åpner for bestilling om kort tid. Prisestimatene er som følger:

BMW M3 Competition Sedan med M xDrive: kr. 1.233.500 (eks. levering)

BMW M4 Competition Coupé med M xDrive: kr. 1.287.100 (eks. levering)