Helt nye BMW 2-serie coupé

Med helt nye BMW 2-serie Coupé skrives det nå et nytt kapittel i den tradisjonsrike historien.

De nå smått legendariske BMW 02-modellene fra 60- og 70-tallet har sin helt spesielle plass i BMWs historie. Som kompakte og kjøreglade biler fant de fort sin plass i hierarkiet og la grunnlaget for den erketypiske og sportslige BMW-følelsen mange modeller er bygget på siden den gang.

Første generasjon som bar navnet BMW 2-serie Coupé ble lansert i 2014. Året etter kom BMW M2, en modell som siden har blitt hyllet som en av de mest kjøreglade BMW-ene i nyere tid. Nå er tiden kommet for en helt ny generasjon BMW 2-serie Coupé, og det den foreløpige toppmodellen BMW M240i xDrive som først tilbys kjøreglade nordmenn med bensin i blodet.

Ekstrovert design – finslepent chassis
Helt nye BMW M240i xDrive har en karosseridesign som preges av både klassiske og nye BMW-linjer. Sett forfra kjennetegnes bilen av en utpreget sportslig design med tydelige skrå linjer i frontspoileren, triangulære luftinntak under de særegne lyktene, samt en avlang nyregrill under panseret med løftede linjer over motoren. Sett fra siden er både de kileformede linjene i karosseriet og den klassiske coupé-silhuetten fremtredende. Bakpartiet preges av de lavtsittende tredimensjonale lyktene med full LED, det markante bagasjelokket og de to trapesformede eksosstussene.

Sammenlignet med forrige generasjon, er helt nye BMW M240i xDrive lengre, bredere og lavere. Bilen måler 4548 mm i lengden, 1838 mm i bredden og 1404 mm i høyden og har en akselavstand på 2741 mm. Sammenlignet med forrige generasjon har akselavstanden økt med 51 mm og sporvidden foran og bak økt med henholdsvis 54 mm og 31 mm. Sammen med den økte negative camberen på forhjulene, vektbalanse tett på 50:50 mellom akslene, et ekstremt vridningsstivt karosseri, et chassis bygget for dynamikk og svinger – med teknikk fra storebror BMW 4-serie Coupé – og ikke minst; solid med krefter under panseret, er helt nye BMW M240i xDrive bygget på en klassisk BMW-oppskrift med forpliktelser om ren kjøreglede.

Et hjerte som banker med seks sylindre
Hjertet i helt nye BMW M240i xDrive har også sin spesielle plass i BMW-historien; med seks sylindre i rekke. Motoren på tre liter byr på 374 hk og har et dreiemoment på 500 Nm fra 1900 til 5000 omdreininger per minutt. Gjennom en 8-trinns automatgirkasse og bakhjulsorientert xDrive firehjulsdrift, plantes kreftene i asfalten for både maksimalt grep og glede under alle vei- og føreforhold. Samspillet mellom firehjulsdriftsystemet og M sportsdifferensialen på bakakselen er en vesentlig faktor for den kompakte kjøregleden bilen byr på, både rett frem og gjennom svingene. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 4,3 sekunder, mens toppfarten nås ved 250 km/t.

Sportslig for 2+2
Bak rattet kjenner man også igjen design og teknikk fra de større BMW-modellene i 3- og 4-serien. Man sitter lavt i sportssetene, med all betjening innen rekkevidde. Sammenlignet med forrige generasjon, byr helt nye BMW M240i xDrive på teknologi, infotainment, interiørdesign og førerassistansesystemer fra en hylle høyere opp i reolen. Med trådløse oppdateringer (OTA) og «Functions on demand» kan den nye generasjon også skreddersys med nye digitale tjenester og løsninger.

Passasjerene i baksetet sitter godt i de to individuelt tilpassede setene. Setene kan felles ned i 40:20:40-inndeling, mens bagasjeromsvolumet måler 390 liter. Det er 20 liter mer enn i forrige generasjon.

– I et år hvor mye vil handle om helelektriske BMW iX og BMW i4, så trekker vi også kaniner som en ny generasjon kompakt coupé opp av hatten. Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne by på kjøreglede i alle fasonger og størrelser, men for oss i BMW er også denne delen av historien en del av fremtiden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Selv om alt er nytt...
Er oppskriften klassisk: Bakhjulsdrevet oppsett, vektbalanse tett på 50:50 mellom akslene, et ekstremt vridningsstivt karosseri, et chassis bygget for dynamikk og svinger, og ikke minst; solid med krefter under panseret.