Nye MINI Aceman

Den første crossover-modellen i premiumklassens småbilsegment.

MINI beveger seg videre mot å bli et helt elektrisk varemerke med introduksjonen av sitt nyeste tilskudd – MINI Aceman. Denne nye crossover-modellen, tilgjengelig som både MINI Aceman E og MINI Aceman SE, forener kompakt størrelse med optimal plassutnyttelse og kjøreglede uten utslipp, alt i en gokart-aktig innpakning.

En bil mellom MINI Cooper og MINI Countryman

MINI Aceman representerer den første crossover-modellen i premiumsegmentet for småbiler. Den tar vare på MINIs ikoniske design og grunnideen om å maksimere plassen på kreative måter.

Til tross for sine kompakte ytre dimensjoner på litt over fire meter, tilbyr den progressive designen plass til fem komfortable seter og et bagasjerom med et volum på 300 liter (utvidbart til 1005 liter).

Den digitale brukeropplevelsen er forbedret med innovativ teknologi, mens den elektriske drivlinjen sikrer den ikoniske gokart-følelsen MINI er kjent for. Med moderne assistansesystemer og et karakteristisk design, markerer MINI veien mot en elektrisk fremtid.

MINI Aceman utstråler ungdommelighet og styrke, med et smidig, kompakt og originalt design som gjør den til den perfekte følgesvennen for de som setter pris på uttrykksfull mobilitet i byområder. Og med en imponerende rekkevidde på opptil 406 kilometer, kan du nyte utslippsfri kjøring langt utenfor bygrensene.

Med dimensjoner på 4,07 meter i lengde, 1,75 meter i bredde og 1,5 meter i høyde, plasserer Aceman seg mellom MINI Cooper og MINI Countryman. Den har et sporty, smidig og selvsikkert uttrykk. Den iøynefallende fronten er inspirert av MINIs typiske designelementer, inkludert frontlysene og den karakteristiske frontgrillen, samt en oppdatert versjon av den tradisjonelle heksagon-formen. Du kan velge mellom ulike aerodynamiske felgdesign i størrelser fra 17 til 19 tommer, som ytterligere forsterker modellens kraftfulle uttrykk.

Det nye understellet bidrar til MINI Acemans sportslige karakter og den typiske kjøregleden som MINI-merket er kjent for. Dekkene, med en diameter på 654 mm, hever både bilens tilstedeværelse og kjøredynamikk. Aceman er utstyrt med et presist dempingssystem som forbedrer både styringspresisjon og stabilitet.

"Karismatisk enkelhet" i interiøret

MINIs nye designstil, kalt "Karismatisk enkelhet", gjenspeiles tydeligst i interiøret. Ved å redusere materialbruken metodisk, følger modellen visjonen til Alec Issigonis, mannen bak den originale Minien. Den lette og intuitive betjeningen inkluderer det ikoniske rattet, en ny tolkning av girskiftet og den sirkelformede OLED-skjermen. Med MINI Operating System 9 kan alle kjørefunksjoner enkelt aktiveres via berøringsskjerm eller stemmestyring.

Fra 0 til 100 på sju sekunder

MINI Aceman kommer i to versjoner: MINI Aceman E og den kraftigere MINI Aceman SE. 


Takket være det nedfellbare baksetet kan bagasjerommet utvides fra 300 til 1005 liter etter behov.


MINI Aceman E har en batteripakke på 42,5 kWh, som gir en rekkevidde på opptil 310 km (WLTP). Motoren yter 135 kW (184 hk) med et dreiemoment på 290 Nm. Den akselererer fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder, med en toppfart på 160 km/t. 

MINI Aceman SE har en større batteripakke på 54,2 kWh, som gir en rekkevidde på opptil 406 km (WLTP). Motoren leverer 160 kW (218 hk) med et dreiemoment på 330 Nm. Den akselererer fra 0 til 100 km/t på 7,1 sekunder, med en toppfart på 170 km/t. 

Begge versjonene har en maksimal ladekapasitet på 11 kW ved AC-lading, og mulighet for hurtiglading opptil 75 kW i MINI Aceman E og 95 kW i Aceman SE, som kan lade batteripakken fra 10 til 80 prosent på under en halvtime under ideelle forhold. 

Salget starter til sommeren 

Salget av MINI Aceman forventes å starte tidlig på sommeren, med levering av de første bilene mot slutten av året. 

MINI går over til direktesalg i Norge 

I forbindelse med lanseringen av den nye generasjonen MINI-modeller, går MINI over til direktesalg i Norge gjennom en agentmodell. Implementeringen vil skje gradvis innenfor BMW Group, og Norge er et av de første markedene som aktiveres fra 1. mai 2024. Den resterende europeiske regionen vil følge etter, og planen er at BMW også skal over til direktesalg i Europa innen 2026. Denne nye salgsmodellen, utviklet i samarbeid med forhandlerne over tid, digitaliserer hele kjøpsprosessen for å gjøre det enklere for kunder å velge mellom å kjøpe bilen på nett eller fysisk hos oss. Bavaria  vil fortsatt være en viktig del av av kjøpsprosessen når du skal velge ny bil. 
 
Vi ønsker at kundene våre skal få en sømløs kundeopplevelse og gjøre det enklere for deg som kunde å velge din nye bil.